درباره ما

فعالیت‌های شرکت پرسا، در سه بخش اصلی در حال انجام می‌باشد:

ارائه راهکارهای نوین و جامع ذخیره‌سازی

روند تحقیقات شرکت پرسا در آزمایشگاه شبکه‌ها و سامانه‌های ذخیره‌سازی داده، یکی از شناخته شده ترین مراکز آزمایشگاهی کشور که به عنوان تنها آزمایشگاه تحقیقاتی معتبر در حوزه پردازش و ذخیره‌سازی سریع داده به شمار می‌رود، صورت می‌پذیرد. از اهداف اصلی این آزمایشگاه، ارائه راهکارهای نوین ذخیره‌سازی همگام با آخرین نوآوری‌ها در این حوزه می‌باشد.

نتایج تحقیقات صورت گرفته در این آزمایشگاه، پس از انجام تست‌های موردنیاز شامل تست امنیت ، تست کارایی و ارزیابی کیفیت، به صورت مستقیم در محصولات ذخیره‌سازی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این موارد می‌توان به محصول RapidStore اشاره نمود که در حال حاضر و تحت لایسنس شرکت پرسا و به صورت انحصاری در اختیار این شرکت قرار دارد. از این محصول به عنوان شتاب دهنده سامانه ذخیره‌سازی SAB100-SE مورد استفاده قرار می‌گیرد که منجر به افزایش کارایی 2 تا 10 برابری در سرویس‌های مختلف می‌گردد.

بخش دیگری از حوزه تحقیقاتی این شرکت، ارائه نرم‌افزارها و شبیه‌سازهای مربوط به محک‌های استاندارد می‌باشد. علاقمندان به این حوزه می‌توانند از این شبیه‌سازها به صورت رایگان استفاده نمایند. برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

طراحی و تولید سامانه‌های ذخیره‌سازی داده

بخش عمده فعالیت ‌های این شرکت به صورت متمرکز بر معماری، طراحی و تولید سامانه‌های ذخیره‌سازی داده‌های حجیم استوار می‌باشد. براین اساس، فعالیت‌های اصلی شرکت پرسا عبارتنداز :

  • طراحی و تولید سامانه‌های ذخیره‌سازی داده مبتنی بر شبکه
  • ارائه راهکارهای جامع ذخیره‌سازی در مراکز داده
  • ارائه و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری
  • خدمات مشاوره مهندسی مرتبط با حوزه ذخیره‌سازی داده
  • تأمین، نصب، نگهداری و تعمیر کلیه تجهیزات ذخیره‌سازی
ارائه مقالات بین المللی معتبر در حوزه ذخیره‌سازی داده‌های حجیم

یکی از مهمترین بخش‌های شرکت پرسا، مرکز تحقیق و توسعه این شرکت می‌باشد که در کنار فعالیت‌های آزمایشگاهی، اقدام به ثبت آخرین دستاوردهای خود در قالب مقالات بین المللی می‌نماید. در حال حاضر بیش از 20 مقاله بین المللی در کنفرانس‌هاس A+ توسط محققین این شرکت به ثبت رسیده است که همین موضوع نمایانگر جایگاه ویژه این شرکت در عرصه بین المللی می‌باشد.

مقالات ارائه شده، در حوزه‌های زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • قابلیت اطمینان سامانه‌های ذخیره‌سازی
  • مدیریت حافظه و درخواست‌های I/O در سطح سیستم عامل
  • رده بندی داده در سطح سیستم عامل
  • مدل سازی دسترس‌پذیری در سامانه‌های ذخیره‌سازی داده
  • دیسک‌های حالت جامد در سامانه‌های ذخیره‌سازی داده
برای مشاهده مقالات اینجا را کلیک نمایید.

درباره‌ی پرسا

نام شرکت: شرکت پردازش و ذخیره‌سازی سریع داده (پرسا)
سال تاسیس: 1391
شروع فعالیت 1394

شرکت پردازش و ذخیره‌سازی سریع داده با نام رسمی پرسا در سال 1394 با هدف تحقیق و توسعه (R&D)، طراحی و تولید سامانه‌های ذخیره‌سازی داده (SAN Storage) تأسیس گردید. محصولات ذخیره‌سازی شرکت پرسا با نام تجاری SAB و تحت برند HPDS (High Performance Data Storage and Processing) تولید و به فروش می‌رسد. با توجه به رشد سریع تکنولوژی و تولید حجم بالای داده در سال‌های اخیر، نگرانی‌ها در زمینه نگهداری اطلاعات کاربران و همچنین ارائه سرویس مناسب در این زمینه افزایش یافته‌است. شرکت پرسا همسو با کاهش این نگرانی‌ها و همچنین افزایش توان داخلی در عرصه تکنولوژی ذخیره‌سازی داده‌های حجیم تأسیس گردید.

اهداف ما

در حال حاضر شرکت پرسا به عنوان نخستین شرکت در داخل کشور محسوب می‌گردد که اقدام به تولید سامانه‌های ذخیره‌سازی داده در رده متوسط و رده بالا نموده‌است. شرکت پرسا مفتخر است که در اولین سال تأسیس خود موفق به کسب افتخارات زیادی در حوزه فعالیت‌های خود در عرصه ملی و بین المللی کسب نموده‌است. مهمترین افتخارات این شرکت عبارتنداز:

مشتریان پرسا

در حال حاضر تمرکز اصلی شرکت پرسا بر طراحی و تولید سامانه‌های ذخیره‌سازی داده در رده متوسط و بزرگ استوار می‌باشد. با توجه به اینکه کاربرد اصلی این سامانه‌ها، در ذخیره و بازیابی اطلاعات در حجم بالا (معمولاً بالغ بر 100 ترابایت) می‌باشد، عمده خریداران این محصولات را شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهند. در واقع کاربران عادی و خانگی، به عنوان کاربران نهایی و استفاده کنندگان خرد از این محصولات شناخته می‌شوند که به صورت غیرمستقیم اطلاعات خود را در این سامانه‌ها نگهداری می‌کنند. در ادامه برخی از مهمترین مشتریان محصولات ذخیره‌سازی (SAN Storage) که به طور مستقیم با این سامانه‌ها فعالیت می‌کنند، آورده شده‌است:

مشتریان نمونه

در حال حاضر محصولات ذخیره‌سازی شرکت پرسا که به تولید انبوه رسیده است، توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف خریداری و مورد استفاده عملیاتی قرار گرفته‌است. از جمله برخی از مهترین این شرکت‌ها عبارتند از:

راهکارها

در حال حاضر تمرکز اصلی شرکت پرسا بر طراحی و تولید سامانه‌های ذخیره‌سازی داده در رده متوسط و بزرگ استوار می‌باشد. با توجه به اینکه کاربرد اصلی این سامانه‌ها، در ذخیره و بازیابی اطلاعات در حجم بالا (معمولاً بالغ بر 100 ترابایت) می‌باشد، عمده خریداران این محصولات را شرکت‌های مرتبط با فناوری اطلاعات تشکیل می‌دهند. در واقع کاربران عادی و خانگی، به عنوان کاربران نهایی و استفاده کنندگان خرد از این محصولات شناخته می‌شوند که به صورت غیرمستقیم اطلاعات خود را در این سامانه‌ها نگهداری می‌کنند. در ادامه برخی از مهمترین مشتریان محصولات ذخیره‌سازی (SAN Storage) که به طور مستقیم با این سامانه‌ها فعالیت می‌کنند، آورده شده‌است:

رایانش ابری پیشرو
معرفی

گروه پیشرو متشکل از گروهی از باسابقه‌ترین فعالان عرصه نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز از فروردین ۱۳۹۳ با پشتیبانی علمی و فنی مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار نمود. مأموریت اصلی گروه تولید زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات با استفاده از نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز و توسعه بومی این زیرساخت‌هاست. اعتقاد گروه بر این است که مهاجرت به نرم‌افزارهای متن‌باز قدم اول در توسعه زیرساخت فناوری کشور است.

با توجه به رشد و خودکفایی کشور در تولید سیستم‌عامل بومی و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز، محصولات اصلی این شركت، شامل توسعه و تولید زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، تسهیل روند مهاجرت به نرم‌افزارهای بومی/متن‌باز، توسعه نرم‌افزارهای زیرساختی و خدمات مشاوره‌ای بر این مبنا هستند.

گروه پیشرو در ابتدای سال ۹۴ به‌طور رسمی شرکت رایانش ابری پیشرو را ثبت کرده‌است. این گروه بسته به نیاز مخاطب خدمات خود را هم در قالب‌ شرکت حقوقی و هم در قالب مرکز نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی شریف عرضه می‌کند.

اعضای گروه هسته شرکت تجربه سال‌های طولانی فعالیت در زمینه نرم‌افزارهای متن‌باز و بومی را دارند، سابقه این فعالیت‌ها به طرح نرم‌افزارهای آزاد / متن‌باز در پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته دانشگاه شریف (AICTC) باز می‌گردد.

شرکت به‌صورت رسمی با انجمن Openstack مرتبط است و کلیه‌ کدهای توسعه داده‌شده در شرکت مورد ارزیابی و تایید upstream قرار می‌گیرد.

چشم‌انداز

میزان رشد صنعت فناوری اطلاعات در کشور رو به رشد و میزان تأثیر آن به‌ صورت مستمر رو به افزایش است، در این میان با توجه به محدودیت‌ها و فاصله فعلی فناوری روز جهان و کشور، باور شرکت بر این است که با استفاده از نیروی انسانی مستعد داخلی می‌توان این فاصله را جبران و با تکیه‌ بر دانش و تخصص داخلی امکان پیشرفت کشور را فراهم نمود.

کلیدهای موفقیت
  • حرکت بر روی لبه فناوری
  • وجود گروه کارآمد، متشکل از کارشناسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار
  • پشتیبانی خدمات و محصولات در بالاترین سطح کیفیت
  • استفاده از متخصصین کارآمد و مسلط به زیرساخت
  • تهیه برنامه‌ریزی منظم و هدفمند جهت تولید، توسعه و مشاوره درزمینه‌ی نرم‌افزارهای بومی/متن‌باز
  • آشنایی با نیازمندی‌های بخش خصوصی/دولتی
اهداف و ارزش‌ها
اهداف بنیادی

هدف بنیادی شرکت ایجاد زیرساخت‌های مستقل فناوری اطلاعات با کیفیتی قابل ‌رقابت در بازارهای بین‌المللی است.

در سال‌های اخیر وجود تحریم‌های اعمال ‌شده بر کشور، موجب شده تا شرکت‌های داخل کشور نتوانند آنچنان که شایسته است همزمان با پیشرفت این فناوری در دنیا توسعه اهداف خود را دنبال کنند. لذا در صورتی‌که بتوان بستر مناسب جهت استفاده از نیروها و ایده‌های جوان را داخل کشور فراهم نمود، مطمئناً استقلال کشور در این حوزه تسهیل خواهد شد.

اهداف کیفی
  • استقلال کشور در حوزه بسترهای فناوری اطلاعات
  • توسعه و ترویج استفاده از نرم‌افزارهای آزاد / متن‌باز
  • تسهیل مهاجرت کشور به بستر‌های آزاد / متن‌باز
  • تحقیق و توسعه همزمان با تولید و پشتیبانی
  • بهره‌گیری از نیروهای متخصص
  • ایجاد امنیت در زیرساخت‌های نرم‌افزاری فناوری اطلاعات کشور
  • مشارکت در تولید نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز و خارج‌شدن از وضعیت استفاده‌ کننده صرف
  • استفاده از راه‌حل‌های آزاد / متن‌باز و همکاری در اجرای پروژه‌های آزاد / متن‌باز
  • توسعه زیرساخت بومی و امن فناوری اطلاعات، امنیت داده
  • استفاده از بستر نرم‌افزارهای آزاد / متن‌باز جهت خودکفایی و پیشرفت صنعت داخلی و جلوگیری از خروج ارز
  • ایجاد بستر مناسب جهت مشارکت نیروی‌های مستعد و جوان دانشگاهی در حوزه فناوری اطلاعات
اهداف اقتصادی
  • ایجاد نمونه موفق شرکتی مبتنی بر روش‌تجاری متن‌باز
  • فعالیت به‌ عنوان پل ارتباطی بین جامعه ‌کاربری و بازار
  • ارائه برنامه مشخص برای مهاجرت سازمان‌ها و شرکت‌ها به رایانش ابری
  • کسب بیش از ۳۰٪ سهم بازار خدمات توسعه زیرساخت‌های رایانش ابری در کشور
ارزش‌های بنیادی

در راستای حرکت به ‌سوی اهداف بنیادی اعتقاد به ارزش‌های حرفه‌ای از اهداف مهم شرکت محسوب می‌شود. شخصیت و هویت سازمان و کارکنان شرکت پیشرو‌ هر روز با قوت بیشتری بر اساس این ارزش‌ها شکل‌ خواهد گرفت. این ارزش‌ها بر پایه ارزش‌های اعتقادی جامعه استوار بوده و برخاسته از اعتقاد و باور عمیق مدیران شركت به آن‌هاست. این ارزش‌ها كه قویاً بر سیاست‌ها، تصمیمات و رفتار مدیران و كاركنان شركت تأثیر خواهند داشت، ارزش‌های بنیادی شركت بوده و عبارتند از «تلاش، آفرینش، بالندگی».

«تلاش» ارزشی اصیل و بنیادین است که شالوده شرکت بر آن استوار بوده و بدون آن اهداف بنیادی تحقق نخواهد یافت. اعتقاد بر این است که دستیابی به پیشرفت و توسعه در نتیجه تلاش حاصل خواهد شد.

«آفرینش» ارزش بنیادی و اصیل دیگری است که عمیقاً به آن بها داده‌ایم و پایه‌های شرکت بر آن استوار است. اعتقاد بر این است که خلق ایده‌ها، راه‌حل‌ها و روش‌ها در محصولات و فناوری‌های نوین با تکیه بر تفکر، نوآوری و ابتکار حاصل می‌شود. این ارزش، استعدادهای بالقوه افراد را به عرصه عمل کشانده و موجب رشد و تعالی حرفه‌ای و انسانی آنان می‌شود.

«بالندگی» حاصل رشد و اعتلای مستمر توان‌ها و دستاوردها، و سرزندگی و شادابی حاصل از آن است. تلاش و آفرینش سازمان‌یافته و هدفمند، بالندگی ایجاد خواهد کرد. افراد، گروها و سازمان‌های بالنده، سرزنده و شاداب، هر روز نیرومندتر و با انگیزه‌تر از روز قبل پیش رفته و به زندگی اجتماعی خود و دیگران ارزش نهاده و سطح کیفی آن را ارتقا می‌دهند.

خدمات و محصولات

خدمات و محصولات اصلی شركت بر مبنای توسعه نرم‌افزارهای زیرساخت و دستگاهی خواهد بود. علاوه بر این، شرکت به ارائه خدمات مشاوره در خصوص مهاجرت و تجهیزات شبکه مبتنی بر نرم‌افزارهای بومی/متن‌باز نیز می‌پردازد. به‌طور خلاصه طیف محصولات شرکت در حیطه خدمات نرم‌افزاری متن‌باز است كه خواهد توانست مزایای ویژه‌ای را برای مخاطبین خود در بخش خصوصی و دولتی به ارمغان آورد.

خدمات نرم‌افزاری
  • توسعه زیرساخت‌های لازم برای مهاجرت بخش‌های خصوصی و دولتی به نرم‌افزارهای بومی/متن‌باز
  • توسعه سامانه‌های رایانش ابری با هدف پایدارسازی و ارائه خدمات مرتبط
  • توسعه نرم‌افزار و ابزار باهدف ارائه به‌ صورت زیرساخت و نرم‌افزار به‌ عنوان خدمت (IaaS، PaaS و SaaS)
  • تولید نرم‌افزار و ابزار با هدف ایجاد زیرساخت شبکه مبتنی بر نرم‌افزار (Software Defined Network) و مسائل روز دنیا، نظیر Internet of Things
  • خدمات اختصاصی‌سازی استقرار ابر برای نیاز‌های خاص
  • خدمات ایجاد سرویس‌های شبکه قابل ‌استفاده در محیط‌های فعلی با هدف تسهیل مهاجرت به بستر‌های آزاد / متن‌باز
  • خدمات ارزیابی و آزمایشگاهی داده‌کاوی
خدمات سخت‌افزاری

بحث نرم‌افزار برای سخت‌افزارهای مخصوص شبکه مانند Cisco ISE به دلیل تحریم و قیمت بالا در حال حاضر باعث خروج ارز و در مواردی بی ‌استفاده ماندن چنین سخت‌افزارهایی می‌شود. در اکثر موارد هزینه License سالانه این خدمات از هزینه خرید سخت‌افزار آن بسیار بیشتر است. با توجه به رسوایی سازمان NSA در نصب تجهیزات جاسوسی در چنین سخت‌افزارهایی و با توجه به جلوگیری از خروج ارز از کشور، تولید نرم‌افزار برای سخت‌افزارهای چند منظوره که قابل تهیه هستند، می‌تواند باعث صرفه‌جویی بزرگی در کشور گردد.

خدمات مشاوره

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در راه‌اندازی و مهاجرت موفق به‌ سوی افق بومی/متن‌باز، استفاده از مشاوره‌های صحیح درزمینه‌ خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در سازمان‌هاست. مشاوره تخصصی با کارشناسان ارشد در زمینه‌های مرتبط باعث می‌شود که انتخاب روش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها، صحیح و دقیق و بر مبنای دانش، تجربیات و مهارت‌ها صورت پذیرد. پیشرو با تکیه بر دانش و مهارت متخصصین، توانایی ارائه مشاوره درزمینه خدمات و محصولات ذکر شده را داراست.

امنیت سخت‌افزاری

با گذر زمان، فناوری اطلاعات به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌است. این پیشرفت‌ها باعث گسترش روزافزون استفاده از این فناوری شده‌اند. امروزه از فناوری اطلاعات برای کاربری‌های متعددی همچون ارائه‌ی‌ خدمات یکپارچه و سریع، کنترل فرآیندهای فیزیکی، فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف و ارتباطات با فواصل مختلف استفاده می‌شود. با افزایش کاربرد رایانه‌ها در زندگی، اهمیت جلوگیری از اختلال و خرابی در این سامانه‌ها نیز افزایش پیدا کرده‌است و بی‌توجهی به آن می‌تواند خطراتی جدی برای جامعه به همراه داشته‌باشد. از این رو باید عملکرد صحیح و دقیق سامانه‌های کامپیوتری، یا به عبارت دیگر اتکاپذیری آن‌ها، در هر زمانی مورد توجه قرار داده‌شود.

در یک سامانه‌ی اتکاپذیر، اختلال در یکی از اجزای سامانه نباید باعث بروز فاجعه شود. برای تحقق اتکاپذیری یک سامانه، بایستی الزامات بسیاری در زمان طراحی، پیاده‌سازی، آزمون، نصب، نگهداری و پشتیبانی آن رعایت شود. علاوه بر اشکالاتی که ممکن است بر اثر رویدادهای غیرعمدی مانند استهلاک تجهیزات و عوامل طبیعی به وجود آیند، اختلالات عمدی ناشی از حملات سایبری در سامانه‌های کامپیوتری نیز یک سناریوی جدی و خطرناک به شمار می‌روند. سابقه‌ی طولانی مورد هدف قرار گرفتن تاسیسات و زیرساخت‌های حساس در جنگ‌های سنتی نشان می‌دهد که مورد هدف قرار گرفتن سامانه‌های حساس کامپیوتری در جنگ‌های الکترونیکی به هیچ عنوان دور از انتظار نیست.

انگیزه

سامانه‌های کامپیوتری را می‌توان به دو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار تقسیم کرد. وجود نقاط آسیب‌پذیر در هر یک از این دو بخش، سامانه‌ی کلی را آسیب‌پذیر می‌کند. در سال‌های اخیر فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه‌ی امنیت نرم‌افزاری صورت گرفته‌است (مانند تولید دیوار آتش و ضد ویروس‌های داخلی) که منجر به بهبود امنیت این بخش شده‌است؛ اما در حیطه‌ی سخت‌افزار شرایط اینگونه نیست. در تمامی این سال‌ها از پرداختن به امنیت بخش‌های سخت‌افزاری سامانه‌های 7کامپیوتری غفلت‌شده‌بود و این در حالی است که نفوذ متخاصم به این بخش‌ها خطرات جدی‌تری را به دنبال دارد.

برقراری امنیت در سخت‌افزار پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به نرم‌افزار دارد. دلیل این امر ماهیت متفاوت بخش‌های سخت‌افزاری است. سخت‌افزار را می‌توان به دو جزء اصلی سفت‌افزار (Firmware) و مدارات الکترونیکی تقسیم نمود. سفت‌افزار شامل مجموعه دستورالعمل‌های سخت‌افزار هستند که یک نمونه‌ی شناخته‌شده‌ی آن BIOS در رایانه‌های شخصی است. جزئیات پیاده‌سازی مدارات الکترونیکی در محصولات تجاری به ندرت در دسترس است و مهندسی معکوس آن نیز بسیار پرهزینه و نیازمند وجود امکاناتی گران‌قیمت مانند میکروسکوپ‌های الکترونی است. این مسئله بررسی امنیتی این بخش را بسیار سخت می‌کند. در مورد سفت‌افزار نیز، برخلاف نرم‌افزار، امکان اجرا و تست مکرر به آسانی بر روی رایانه شخصی وجود ندارد که این امر عیب‌یابی و کشف اشکالات امنیتی در آن‌ها را با چالش‌های دیگری رو به رو می‌کند.

پیاده‌نشدن تدابیر امنیتی کافی در بسیاری از سخت‌افزارهای تجاری از یک سو و امکان دسترسی کشورهای متخاصم به تمامی جزئیات طراحی و پیاده‌سازی آن‌ها از سوی دیگر احتمال انجام حملات به این بخش را بیش از پیش می‌کند. احتمال وجود اشکالات عمدی امنیتی مانند درب‌های پشتی در سخت‌افزار در اثر تبانی بین متخاصم و شرکت سازنده دلیل دیگری برای لزوم بررسی امنیتی قسمت‌های سخت‌افزاری سامانه‌هاست. به عنوان مثال ممکن است قسمتی از یک بخش سخت‌افزاری یک سامانه، با دریافت یک سیگنال مشخص، اقدام به اعمال تخریبی نماید. به عبارت دیگر حمله‌کنندگان به سخت‌افزارها از مزیت‌های غیر متقارنی در مقابل کشور ما برخوردار هستند. باید به این نکته نیز توجه داشت که به دلیل فعالیت کم‌رنگ در عرصه امنیت سخت‌افزار در مقایسه با نرم‌افزار، بررسی‌های انجام شده از وجود نقص‌های امنیتی جدی در پیاده‌سازی سخت‌افزارهای پرکاربرد مانند تجهیزات شبکه و تجهیزات تلفن همراه حکایت می‌کند. دامنه این اشکالات حتی به تجهیزات پزشکی نیز کشیده می‌شود. وجود اشکال در این تجهیزات به طور مستقیم جان بیماران را در خطر قرار می‌دهد.

معرفی تیم

برای نیل به اهداف ذکرشده و تولید محصولی برای برطرف کردن این نیازها گروهی از فعالان حوزه‌ی امنیت متشکل از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان برتر دانشگاه صنعتی شریف گردهم آمده‌اند. امید است به یاری خداوند منان و بهره‌مندی حداکثری از تخصص و تعهد اعضای گروه، این حرکت نوپا به سرمنزل مقصود رهنمون شود؛ کما اینکه تا کنون پیشرفت‌ها بسیار امیدوارکننده بوده‌اند.

محصولات و راهکارها

ماژول امنیت سخت‌افزاری دستگاهی برای مدیریت سطوح کاربری و دسترسی‌ها در سیستم است. ایجاد امکان رمزنگاری در سطح سیستم، محدود کردن و شخصی‌سازی در استفاده از واحدهای سیستم، مدیریت امن کلیدهای رمزنگاری و انجام سریع محاسبات سنگین رمزنگاری از اهداف استفاده از این دستگاه است. این محصول در سه نسخه‌ی زیر ارائه شده‌است.

  • نسخه‌ی سازمانی
  • نسخه سرور
  • نسخه کلاینت
خدمات و محصولات
خدمات و محصولات
رایانش ابری
زیرساخت ابری به عنوان خدمت (IaaS)

هدف از محصول زیرساخت به عنوان خدمت (به انگلیسی Infrastructure as a Service یا IaaS) آماده‌سازی زیرساخت ابری امنی است که امکانات زیر را در اختیار قرار دهد:

  • تجمیع، کنترل و مدیریت سرورهای میزبان سرویس‌ها
  • مدیریت شبکه
  • مدیریت فضای ذخیره‌سازی
  • مدیریت محیط‌های مجازی شده
  • پایش، اطلاع‌رسانی و هشداردهی وضعیت اجرای سرویس‌ها و همچنین منابع در اختیار
  • تامین و پایش امنیت لایه سخت‌افزاری و پلتفرم
  • مدیریت، گزارش‌گیری و بازرسی SLA مبتنی بر بهروش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITIL)

راه‌اندازی زیرساخت‌ ابری با توسعه زیرسامانه‌های زیر ممکن خواهد بود:

  • زیرسامانه رابط کاربری مدیریت اجزا: مدیریت اجزای زیرساخت رایانش ابری و پایش وضعیت سرویس‌دهی زیرساخت توسط این سامانه انجام می‌شود، که از طریق Web console قابل مدیریت است.
  • زیرسامانه پردازش و رایانش: مدیریت اجرا و تولید ماشین‌های مجازی و میزان دسترسی به منابع سخت‌افزاری توسط این زیرسامانه صورت می‌گیرد، که از طربق API قابل مدیریت است.
  • زیرسامانه ذخیره‌سازی و بازیابی: ذخیره داده به صورت Volume‌ یا Object‌ توسط این زیرسامانه انجام می‌شود، API ورودی این سامانه از استاندارد Amazon S3 پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان حسابداری بر اساس میزان استفاده، تعداد ارسال و دریافت و حجم قابل انجام است.
  • زیرسامانه شبکه و ترافیک: چگونگی ارتباط شبکه ماشین‌های مجازی با خارج و مدیریت پهنای باند بر عهده این سامانه است.
  • زیرسامانه حسابداری و محاسبات کاربرد: حسابداری استفاده کاربران از سیستم زیرساخت و ارائه خروجی توسط API بر عهده این سامانه است.
  • زیرسامانه مدیریت ماشین‌های مجازی: مدیریت الگوهای ماشین مجازی و ساخت و حذف آن بر عهده این سامانه است.
  • زیرسامانه مدیریت هویت: مدیریت هویت کاربران، گروهای کاربری و کلیه اجزای سامانه بر عهده این زیرسامانه است.
زیرساخت شبکه تحویل محتوا (CDN)

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network یا CDN) با هدف افزایش سرعت تحویل محتوا و مدیریت بهینه پهنای باند در وب‌سایت‌های با ترافیک بالا، خصوصا ارائه‌ دهنده‌های محتواهای چند رسانه‌ای، راه‌اندازی می‌شود. شبکه تحویل محتوا ویژگی‌هایی نظیر امنیت بالا، همیشه در دسترس‌بودن، پخش صحیح فشار بر روی چندین سرور و … را تامین می‌کند. همچنین در صورتی که گستره جغرافیایی ارائه خدمات پهناور باشد، می‌توان با راه‌اندازی CDN بر روی یک شبکه از سرورهای توزیع شده، محتوا را با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به کاربر ارائه نمود. این امر باعث می‌شود که کاربران مختلف در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف در هنگام استفاده از خدمات هیچگونه تفاوت مکانی را حس نکرده و همگی با بالاترین سرعت ممکن از نزدیک‌ترین سرور ارائه دهنده خدمت استفاده کنند. از دید پیاده‌سازی، CDN می‌تواند بر روی IaaS و با بهینه‌سازی بخشی از گره‌های مشخص شده برای تحویل محتوا پیاده‌سازی شود.

زیرساخت محاسبات با کارایی بالا / داده‌های کلان (Big Data / HPC)
یكی از نیازهایی كه اکثر سازمان‌های Bio-IT ، از گروه‌های آموزشی تا صاحیان صنایع بزرگ را به یكدیگر متصل می‌كند، ضرورت استفاده از كامپیوتر با كارآیی بالا (High Performance Computing یا HPC) در پاسخگویی به تقاضای افراد برای متراكم‌سازی داده‌است. با توجه به نیاز دیگر پروژه­های مرکز نوآوری، بهینه‌سازی زیرساخت ابری برای ارایه خدمات در حوزه محاسبات با کارایی بالا به صورت تحقیق و توسعه آغاز شده‌است. همچنین با توجه به نیازهای نوظهور کشور در حوزه تحلیل داده‌های کلان، کار تحقیق و توسعه و پیاده­سازی زیرساخت و ابزارهای مرتبط با داده‌های کلان نیز در دستور کار این پروژه قرار گرفته‌است. از آنجایی که نیازهای این بخش ارتباط نزدیکی با HPC دارد، این دو پروژه در هم تلفیق شده‌اند. کلیه­ ابزارهای این بخش با توجه به گرایش­های روز انجمن­ها و شرکت‌های فعال در این حوزه انتخاب شده­اند و با ارتباط نزدیک با انجمن­های متن باز در حال توسعه هستند.
سکوی ابری به عنوان خدمت (PaaS)
سکوی ابری به عنوان خدمت (به انگلیسی Platform as a Service یا PaaS) فضایی را جهت توسعه نرم‌افزارها برای کاربران فراهم می‌کند. این سکو مناسب کاربرانی است که می‌خواهند فقط بر روی توسعه نرم‌افزار تمرکز کرده و تمایلی ندارند که هزینه‌های خرید یا مدیریت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای اساسی را برای راه‌اندازی پلتفرم به دوش بکشند. یکی از دیگر ویژگی‌های این زیرساخت، تنظیم خودکار تخصیص منابع به استفاده کنندگان بر اساس میزان بار و نیاز آنهاست. به عنوان نمونه‌هایی از ارایه­دهندگان این زیرساخت می‌توان به Google’s App Engine و Heroku.com اشاره نمود. در این سرویس‌ها، توسعه دهنده عضو سامانه شده و اپلیکیشن‌های تحت وب خود را با استفاده از رابط‌‌های گرافیکی تحت وب می‌سازد. از مهمترین مزایای این زیرساخت می‌توان یه سربار اجرایی کمتر، کاهش هزینه‌های خرید منابع سخت‌افزاری، قابلیت توسعه منابع، و بهره‌گیری دائمی از نرم‌افزارهای سیستمی بروز اشاره نمود.
زیرساخت برنامه‌های موبایل ابری (MbaaS)
زیرساخت Mobile Backend as a Service یا Backend as a Service راه حلی است که به توسعه‌دهندگان وب و موبایل این قابلیت را می‌دهد تا از امکانات فضای ذخیره‌سازی ابر مورد نظر و APIهای عرضه شده‌استفاده کنند. همچنین MBaaS ویژگی‌هایی نظیر مدیریت کاربران، push notification و یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند. فراهم کنندگان MBaaS در سطح دنیا گستردگی زیادی داشته و SDK و API مورد نیاز توسعه‌دهندگان HTML، اندروید، iOS، ویندوز فون، بلک بری و… را فراهم می‌آورند. در این پروژه با توجه به نیاز توسعه دهندگان کشور به ابزار داخلی در این حوزه، کار تحقیق و توسعه بر روی ابزارهای متن باز در این خصوص آغاز شده و برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه محصول آزمایشی و پس از آن راه‌اندازی محصول تجاری انجام شده‌است.
ابزار مدیریت مرکزی شبکه مبتنی بر نرم‌افزار (SDNM)
با توجه به مطرح شدن مفهوم مبتنی بر نرم ­افزار (Software Defined) در دنیا و گزارش­های مقبولیت و نیاز به ابزارهای مرتبط در این حوزه، این پروژه تحقیق و توسعه بر روی ابزارهای مرتبط متن‌باز در این حوزه را آغاز نموده‌است. محصول هدف گذاری شده این شاخه پروژه، ابزار مرکزی مدیریت شبکه مبتنی بر نرم‌افزار است.
آدرس
تهران، خیابان آزادی، بلوار شهید اکبری، خیابان شهید قاسمی، کوی گلستان، پلاک 3
+98 (21) 66029164
info@hpds.ir

پشتیبانی