واسط کاربری

به منظور استفاده هرچه آسان‌تر و كارآمدتر از سامانه ذخیره‌سازی SAB كه مجموعه‌ای یكپارچه از سخت‌افزار و نرم‌افزار می‌باشد، واسط نرم‌افزاری كاربرپسند، ساده و در عین حال جامع و یكپارچه طراحی و پیاده‌سازی شده‌است. با استفاده از این واسط كاربری، كاربر قادر به انجام تمامی عملیات قابل تعریف در یک سامانه ذخیره‌سازی می‌باشد. وجود چنین واسط كاربری با این ویژگی‌ها می‌تواند یكی از مزایای اصلی یک سامانه ذخیره‌سازی داده به شمار آید.

یکی از ویژگی‌های بارز واسط کاربری SAB استفاده از روشی آسان به منظور تعامل با کاربر می‌باشد تا استفاده از این واسط کاربری به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد. همچنین مفاهیم بکار گرفته‌شده در این ساختار منطبق بر آخرین مفاهیم استفاده‌شده در این حوزه (ذخیره‌سازی داده‌های حجیم) می‌باشد.

واسط کاربری SAB یک محیط گرافیکی کاربرپسند می‌باشد که کاربر از آن طریق قادر به پیمایش و مدیریت سامانه ذخیره‌سازی SAB می‌باشد. واسط کاربری SAB امکانات ذیل را فراهم آورده‌است:

در ادامه برخی از مهمترین امکانات تعبیه‌شده در واسط کاربری سامانه SAB بیان شده‌است:

Dashboard

با استفاده از این صفحه، امکان نظارت کلی بر وضعیت فعلی سامانه شامل میزان کلی فضای ذخیره‌شده در سامانه، اگاهی از وجود خطا و یا هشدار در سامانه و همچنین اطلاعات کلی سامانه می‌باشد.

Pool

با استفاده از این پنل، امکان ایجاد Pool در قالب انواع مختلفی از ساختار RAID به عنوان بستری برای ایجاد LUN مهیا می‌گردد. حذف، تغییرنام و همچنین افزایش فضای Pool از دیگر امکانات درنظر گرفته‌شده برای بخش Pool می‌باشد.

LUN

از مهمترین و کلیدی‌ترین واژه‌های مورد استفاده در هر سامانه ذخیره‌سازی، LUN می‌باشد که به عنوان واحدهای منطقی برای ذخیره اطلاعات کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهمترین امکانات این بخش می‌توان به ایجاد، حذف، تغییرنام و همچنین افزایش میزان حجم LUN در صورت نیاز اشاره نمود. همچنین افزودن LUN به گروه‌های دسترسی (این عنوان در سامانه‌های ذخیره‌سازی EMC تحت عنوان Storage Group شناخته می‌شود) در این بخش تعبیه‌شده‌است. گروه‌های دسترسی یکی از مهمترین مکانیزم‌های امنیتی در سامانه SAB می‌باشد که امکان دسترسی‌های بدون مجوز به LUN را محدود می‌نماید.

RapidStore

با استفاده از این بخش کاربر توانایی استفاده از ویژگی‌های دیسک‌های حالت جامد را براساس محصول اختصاصی شرکت پرسا با نام RapidStore خواهد‌داشت. محصول رپیداستور امکان مدیریت داده‌ها و ذخیره آنها در رده‌های مختلف دیسک (HDD و SSD) فراهم می‌آورد. استفاده از این ویژگی منجر به افزایش کارایی 2 تا 10 برابری در تراکنش‌های با حجم کم می‌گردد.

Hotspare

از جمله ویژگی‌های بارز واسط کاربری SAB، امکان تخصیص دیسک پشتیبان در صورت خرابی یکی از دیسک‌های سامانه می‌باشد. این امر موجب افزایش قابلیت اطمینان سامانه می‌گردد. انتخاب دیسک پشتیبان می‌تواند با انتخاب کاربر و یا به صورت اتوماتیک صورت پذیرد. یکی از ویژگی‌های واسط کاربری SAB، ایجاد امکان تخصیص دیسک پشتیبان به صورت کلی و یا انحصاری برای یک Pool می‌باشد. از جمله ویژگی‌های این بخش می‌توان به ایجاد و حذف و تغییر دیسک پشتیبان اشاره نمود.

Host Info

بخش مربوط به مدیریت کارگزاران متصل به سامانه می‌باشد. با استفاده از این بخش امکان مشاهده جزییات تمامی سرورهایی که به سامانه متصل می‌باشند، فراهم می‌گردد. سرورها به منظور بهره‌مندی از فضای ذخیره‌سازی موجود در سامانه SAB قادر خواهند بود تا با استفاده از پروتکل‌های iSCSI و FC به سامانه متصل شوند. از جمله مهمترین بخش‌های پنل Host Info می‌توان به بخش پیکربندی، فعالسازی و همچنین حذف سرور از لیست سرورهای متصل به سامانه اشاره نمود.

Access Control

یکی از امکانات مهم و اساسی در واسط کاربری سامانه SAB که منجر به افزایش امنیت می‌گردد بخش مربوط به Access Control می‌باشد. با استفاده از این بخش امکان دسترسی غیرمجاز سرورهای متصل به سامانه به اطلاعات سرورهای دیگر وجود نخواهد‌داشت و محیطی کاملاً امن را برای اطلاعات سرورهای متصل به سامانه فراهم می‌آورد. از مهمترین امکانات این بخش می‌توان به ایجاد، حذف و تغییرنام گروه‌های دسترسی، افزودن و یا حذف LUN در گروه دسترسی و همچنین اضافه نمودن و یا حذف سرور به مجموعه سرورهای متصل به سامانه اشاره نمود.

Status

یکی از ویژگی‌های جذاب واسط کاربری سامانه SAB، بخش مانیتورینگ سامانه در تمامی بخش‌ها می‌باشد. با استفاده از این بخش، مدیر سامانه قادر به مشاهده فعالیت سامانه، عملکرد لحظه‌ای داده‌های ورودی و خروجی در سامانه و همچنین آخرین رخدادهای صورت‌گرفته در سامانه می‌باشد. بخش‌های قابل مانیتورینگ توسط سامانه:

  • Hardware Status

    این بخش امکان مشاهده تمامی سخت‌افزارهای سامانه را به صورت گرافیکی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین امکان مشاهده سلامت سخت‌افزارها در این قسمت قابل مشاهده می‌باشد. نمایی از این بخش در شکل زیر نشان داده شده‌است.

  • Events

    تمامی اتفاقاتی که در سامانه رخ می‌دهد، توسط مدیر سامانه قابل مشاهده می‌باشد. این اتفاقات شامل هشدارها، خطاها و اطلاعات کلی در سامانه می‌باشد.

  • Performance Monitoring

    پایش کارایی یکی از بخش‌های اجتناب‌ناپذیر در هر سامانه‌ای می‌باشد. واسط کاربری سامانه SAB نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. اما آنچه باعث تمایز بخش مانیتورینگ سامانه SAB نسبت به محصولات مشابه می‌گردد، وجود اطلاعات بسیار مفید از جمله نمایش تعداد تراکنش‌های ورودی و خروجی در واحد زمان به ازای تمامی Poolها و LUNهای ایجاد شده در سامانه، میزان پهنای باند مصرفی و همچنین نمایش میزان تأخیر درخواست‌های ورودی و خروجی به ازای تمامی Poolها و LUNها در سامانه می‌باشد.

Setting

با استفاده از این بخش، امکان تنظیم تمامی قسمت‌های سامانه توسط مدیر سامانه امکان‌پذیر می‌باشد. این قسمت‌ها شامل موارد ذیل می‌باشند:

  • Network and DNS

    تمامی تنظیمات مرتبط با شبکه شامل پیکربندی، فعالسازی کارت‌های شبکه و همچنین تنظیمات DNS در این بخش قابل تنظیم می‌باشد.

  • iSCSI

    امکان تنظیمات مربوط به پروتکل ارتباطی iSCSI و FC (که به عنوان گذرگاه انتقال اطلاعات میان سرورها و سامانه SAB می‌باشد)، در این بخش فراهم شده‌است. همچنین ایجاد، حذف و تغییر پروتکل CHAP نیز در این بخش مهیا شده‌است. با استفاده از پروتکل CHAP، امکان انتقال مطمئن میان سرور و سامانه مهیا می‌گردد. این پروتکل با استفاده از ارتباط دوسویه، از اتصال امن میان مدیر سامانه می‌دهد تا نسبت به اتصال سرور موردنظر به سامانه اطمینان حاصل نماید.

  • User and Role

    یکی از مهمترین بخش‌های واسط کاربری سامانه SAB که منجر به افزایش امنیت در استفاده از سامانه و جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز به سامانه می‌گردد می‌باشد. با استفاده از این یخش، امکان ایجاد کاربران جدید به منظور مدیریت سامانه مهیا می‌گردد. میزان سطح مجاز برای دسترسی به بخش‌های مختلف سامانه با استفاده از نقش‌های تعریف شده در سامانه قابل مدیریت می‌باشد.

  • SMTP

    یکی دیگر از ویژگی‌های سامانه SAB امکان پیام‌رسانی رخدادهای سامانه در قالب ایمیل می‌باشد. این ویژگی با استفاده از پروتکل SMTP پیاده‌سازی شده‌است. از امکانات این بخش می‌توان به پیکربندی این پروتکل و دیگر تنظیمات از جمله حذف، تغییر و همچنین پیکربندی بخش دریافت‌کننده ایمیل‌ها اشاره نمود.

  • System

    با استفاده از این بخش، امکان مدیریت کلی سامانه شامل تنظیمات ساعت، تاریخ و همچنین خاموش و ریبوت نمودن سامانه امکان‌پذیر می‌باشد.

آدرس
تهران، خیابان آزادی، بلوار شهید اکبری، خیابان شهید قاسمی، کوی گلستان، پلاک 3
+98 (21) 66029164
info@hpds.ir

پشتیبانی